Årligen gör vi truckservice och reparationer på över 2000 truckar och har en lösning klar inom i genomsnitt fyra timmar efter inkommen förfrågan om service. Våra serviceavtal är helt fria från bindningstider och du får en schysst rabatt på reparationer, underhållsservice, gaffeltest, brandskyddskontroll och reservdelar från tillverkare vi representerar.
En truck som sköts om och får lite kärlek och smörjning kommer hålla mycket längre. Vi vill se till att dina truckar fungerar när du behöver dem. Och att de kostar dig så lite som möjligt i driftkostnad. Vi berättar gärna mer om vår truckservice om vi får chansen. VS Truck gör bland annat truckservice på truckar från Bobcat, Doosan, Crown, Linde, BT, Cesab, Mitsubishi, Atlet, Kalmar, Toyota, Pramac, Nissan, Still och Jungheinrich.
Akuta ärenden? Maila eller ring oss för snabb service. Våra lokala verkstäder finns i bland annat Borås/Göteborg, Stockholm och Eslöv/Malmö och våra mobila serviceenheter täcker södra och mellersta delarna av landet.
En truck som står stilla är en dyr truck
Bekymmersfritt truckägande. Vi ser till att servicen görs i rätt tid, och med rätt insats. Det kan vara brandskydd, gaffeltest eller vad som behövs.
Varje år ser vi till att ge över 2 000 truckar en genomgång så de orkar köra ännu längre. En truck som står stilla är ju väldigt dyr.
När vi följer upp vårt servicegäng ser vi att vi har folk på plats eller en lösning klar inom i genomsnitt 4 h från att ett ärende har kommit in.
En investering i en truck eller en truckpark är kännbar för de flesta företagare. För att skydda din investering och maximera truckens värde över tid bör den underhållas regelbundet. Regelbundet underhåll minskar risken för driftstopp och dyra akutreparationer, vilket ger dig en jämnare och mer förutsägbar drift. Dessutom förbättrar regelbunden service säkerheten för truckförare och din truck blir mer pålitlig.
Lång erfarenhet inom truckservice
Gafflarna bär upp hela lasten och måste därför vara i mycket gott skick. Vid gaffeltestet kontrollerar vi fästklackar, skänkel och blad och undersöker om det finns eventuell sprickbildning. Nedslitna gafflar riskerar att brista och kan orsaka allvarliga olyckor. Vid ett gaffeltest kontrolleras även kedjor eftersom dessa slits med användning. Vi inspekterar kedjelängden för att säkerställa att de håller sig inom toleransgränserna. Vid tecken på slitage byter vi ut dem mot fabriksnya kedjor för att förhindra att lasten faller.
I en underhållsservice ingår rengöring (det vi gör är att rengöra motorerna och ta bort smuts och damm från trucken), tester (gaffeltest & brandsskyddskontroll) och oljeservice (vi byter olja och filter) samt går genom och kollar så allt fungerar.
Truckservice ökar livslängden på din truck. En truck som sköts om och får lite kärlek och smörjning kommer hålla mycket längre. Regelbunden service och inspektion är också en viktig säkerhetsfråga. Enligt siffror från Arbetsmiljöverket skadar sig cirka 800 personer i truckrelaterade olyckor varje år, inte sällan på grund av brister hos trucken.
Har en truck gafflar och stativ är gaffeltest starkt rekommenderat att göra en gång per år. Arbetsmiljöverket granskar detta vid en olycka. De flesta försäkringsbolag kräver brandskyddskontroll.
Hur ofta en truck ska kontrolleras/servas beror på hur mycket trucken används, vi rekommenderar minst en gång per år även om trucken används sparsamt. En truck med brister eller skador som riskerar att utgöra en säkerhetsrisk ska inte användas förrän dessa är åtgärdade. Plocktruckar och andra truckar som används vid personlyft ska enligt lag kontrolleras med högst 12 månaders intervall.
Föraren är ansvarig för den dagliga kontrollen som görs före varje arbetspass. Den dagliga kontrollen säkerställer att trucken är trafiksäker och att tekniken fungerar. Läs truckens instruktionsbok och skyltar samt följ de instruktioner du får av din arbetsgivare.
Vid ett batteritest mäter vi batteriets kapacitet under maximal påfrestning. Detta görs med hjälp av en maskin som simulerar att alla reglage och funktioner används simultant på maximal effekt. Bedöms kapaciteten på truckbatteriet till under 50% byts det ut mot ett fabriksnytt batteri. Ett truckbatteri på 50% laddas ur på cirka 2,5h vid maximal påfrestning och 4-6h vid normal användning, förutsatt att du tar väl hand om ditt batteri och kör ansvarsfullt.
Skadade kablar kan orsaka kortslutning och skador på truckens elektronik, vilket i värsta fall kan leda till brand. Det är därför viktigt att kontrollera hur kablar är dragna för att förhindra eventuell skavning och slitage. Vi gör en genomgång av skyddshöljen och isolering på kablarna, och vid behov byter vi ut kablar.
Vi vet hur viktigt det är med en fungerande truck. En enda truck ur funktion kan skapa stora störningar i verksamheten. Våra verkstäder är utrustade med ett reservdelslager anpassat till våra kunders behov, vilket innebär att många reparationer kan genomföras direkt. Har vi inte just den reservdelen i lager så kan vi erbjuda snabba leveranstider genom våra leverantörer och samarbetspartners i Europa.
Om bromsvätskan innehåller smuts eller partiklar måste den bytas ut. En förorenad bromsvätska kan få förändrad viskositet, vilket är en säkerhetsrisk eftersom förorenad vätska kan ha svårt att skapa ett tillräckligt tryck i bromssystemet. Vi kontrollerar att bromsvätskan är på rätt nivå och är lika klar som en Skåne Akvavit.